Po 30 latach od napisania swojej książki ‘The 100 Best Companies to Work for in America’,  jej autor Robert Levering wrócił do tematu odwiedzając ponownie 20 firm, które znalazły się wówczas na liście Top 20 najlepszych miejsc pracy. Autor chciał dowiedzieć się, co tak naprawdę kryje się za sukcesem organizacji, uznawanych przez pracowników za doskonałe. Ciekawość Leveringa zaowocowała kolejną książką, ‘A Great Place to Work: What Makes Some Employers so Good and Most so Bad’. 

Dowiadujemy się z niej, że to co charakteryzuje wszystkie najwyżej oceniane firmy to, jak mówi Levering, ‘the spirit within these companies’. I dodaje, “Czułem go w momencie kiedy przekraczałem próg takiej firmy, to miejsce w którym pracownicy ufają ludziom dla których pracują, lubią tych z którymi pracują i są dumni z tego co robią”. Okazuje się, że wspólną cechą, wyróżniającą i determinują unikalną pozycję każdej z tych organizacji jest zaufanie.

Firma, której podstawowym filarem jest zaufanie otrzymuje dobre noty nie tylko od szeregowych pracowników. Levering podkreśla, że dobre firmy mają dobrych managerów, którzy pomagają i wspierają swoich ludzi w osiąganiu sukcesu. Z punktu widzenia dobrego managera, idealne miejsce pracy to takie które realizuje swoje organizacyjne cele, dzięki ludziom którzy dają z siebie to co najlepsze i pracują razem jako drużyna lub rodzina, w środowisku wzajemnego zaufania. To miejsce w którym pracownicy:

  • Mogą skupiać się na celach i angażować całą swoją energię w ich realizację.

Kiedy umysłów ludzi nie zaprząta wewnętrzna polityka firmy, niespójna i nieczytelna komunikacja, (czyli wszystko to co charakteryzuje miejsca pracy w których brakuje zaufania) całą swoją energię skupiają na wykonywanej pracy.

  • Mają odwagę i chęć wykazywać inicjatywę. 

W zdrowym środowisku pracy chęć dzielenia się twórczymi pomysłami jest naturalna. Zdaniem Leveringa, innowacyjność ma szanse rozwijać się jedynie w kulturze opartej na otwartości i wzajemnym zaufaniu.

  • Dorze współpracują z innymi pracownikami. 

Jeśli zaufanie jest spoiwem, które łączy ludzi ze sobą, pracownicy lepiej się komunikują, maja większą frajdę z pracy i poczucie, że należą do większej całości niż oni sami.

Jaki jest więc wspólny mianownik tego co nazywamy  ‘A Great Place to Work’?  Zaufanie. I choć wystarczy zdrowy rozsądek i trudno się z tym nie zgodzić, to stworzenie kultury pracy opartej na zaufaniu, otwartości, poczuciu dumy i radości z bycia jej częścią, wcale nie jest łatwe. Ale warto się starać, bo jak mówi Simon Sinek, ’Customers will never love a company until the employees love it first’.

#GenerujemyDobreRelacje

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *