Przez większą część swojego życia, uczniowie słuchają jedynie nauczycielskich poleceń. Bywa, że czują się zaskoczeni i milkną gdy pytam ich o opinię. Jak się poźniej okazuje, wcale nie dlatego, że nie mają nic do powiedzenia, tylko dlatego, że oczekują ode mnie kolejnego rozkazu. Przyzwyczajeni do pracy metodą ‘kija i marchewki’ jako obowiązującego w szkole narzędzia motywacyjnego uczniowie często czekają na wytyczne dotyczące tego co, jak i na kiedy ma być zrobione. Nauczycielskie pytania służą głównie sprawdzaniu wiedzy, albo tego czy uczeń uważał na lekcji. W obu przypadkach chodzi o podanie prawidłowej odpowiedzi, co niestety sprawia, że pytania belfra są postrzegane bardziej jako zagrożenie niż zachęta do rozmowy.

Relacja nauczyciel – uczeń jest z założenia asymetryczna. Łatwo ulec pokusie, że nauczyciel wie więcej i może więcej, a to niestety nie sprzyja ani relacji ani edukacji.  Z jednej strony, oczekujemy od uczniów większej odpowiedzialności, z drugiej nie przestajemy instruować i nakazywać, skutecznie im ją odbierając.  Jako nauczyciele, lubimy kontrolować sytuację, tak jest szybciej i łatwiej, przecież cele przedmiotowe muszą być zrealizowane.. Jest jeszcze jedna kwestia, przekazanie odpowiedzialności niesie za sobą ryzyko, bo pozostawia uczniom wolność wyboru. Musimy im zaufać, a to budzi nasz niepokój i odbiera poczucie władzy. Ryzyko jest jednak pozorne, bo przejęcie odpowiedzialności za sobie w magiczny sposób zmienia słowo ‘muszę’ na ‘chcę”. Uczniowskie “muszę” skrywa za sobą cichą rezygnację, niechęć i wewnętrzny opór. “MUSZĘ jest dla ciebie nauczycielu, CHCĘ jest dla mnie”.  Jako nauczyciele, szybko zapominamy, że źródłem wewnętrznej motywacji jest wolność wyboru.
Uwierzmy w naszych uczniów oraz ich możliwości, uczmy ich odpowiedzialności i wzmacniajmy wiarę w siebie. Nie bójmy się zaufać. Kiedy pomyślę o swoich uczniach jako przyszłych managerach, lekarzach, nauczycielach, czuję ogromną odpowiedzialność.  Zdaje sobie sprawę, że nasza szkolna relacja będzie miała wpływ na to jak, w dorosłym życiu będą zarządzać swoim zespołem, jak będą odnosić się do ludzi, czy będą mieli szansę stać się prawdziwymi liderami.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *